JAMA2-logo

The School of House

Eind 2014 tijdens het Amsterdam Dance Event werd zijn initiatief gelanceerd als een van de veelbelovende start-ups van het acceleratieprogramma Open-House. In samenwerking met de oprichter van ID&T Duncan Stutterheim zet Jan Maarten Hartong met The School of House een educatieplatform neer voor jonge mensen die (willen) werken in de Dance industrie. “Nederland heeft een immense betekenis in de Dance industrie gekregen. Wij willen een sterk fundament neerzetten voor de volgende generatie!”

Chicago
“Kies mij vanavond, kies mij!”, gillen hese meisjesstemmen richting het podium. De één nog schaarser gekleed dan de ander voor mogelijk hield. Eén keer zijn blik, meer heb ik niet nodig, één keer, denken zij terwijl ze nerveus met hun dikke wimpers knipogen oefenen naar de beschimmelde muren achter het podium. Iemand die zo van muziek houdt, die kan dat ook van mij. Het waren de mid-jaren tachtig in het rauwe nachtleven van Chicago. House music was born! Ringbaarden, baseballcaps en bontjassen. Stijve gewrichten werden geolied en prostaten trilden in strakke nylonpanty’s uptempo mee op de beukende bass. Manisch over een nieuw soort muziek dat door iconen als Frankie Knuckles, Ron Hardy en Marshall Jefferson in de legendarische club The Warehouse werd gedraaid. Hier, op de plek waar het begon, mochten Jan Maarten Hartong en Duncan Stutterheim op 2 juni met The School of House een showcase en masterclass organiseren in samenwerking met de bekende DJ’s Sunnery James, Ryan Marciano en DJ Roog ter ere van de Nederlandse Koninklijke handelsmissie naar Amerika. Een absoluut hoogtepunt voor de in 2014 gelanceerde start-up!

House voor dummies?
“Wij zijn geen DJ-opleiding”, is het eerste antwoord dat Jan Maarten geeft wanneer wordt gevraagd of zijn school iets weg heeft van het (über) jeukerige BNN-concept Beauty and the beat. “Er zijn genoeg scholen waar DJ- talenten de basis skills kunnen leren. Plus, die zijn ook goed. Wij richten ons met The School of House op de gehele Dance industrie. Ons doel is om een educatief platform te creëren voor jonge mensen die willen werken in deze industrie. Onze courses hebben een duur van acht weken, dit betekent dat we jonge producers niet gaan proberen te leren hoe je in een paar weken een plaat kunt maken. Dat is een lang proces waar je muzikaal talent, techniek, creativiteit en gevoel voor muziek voor nodig hebt” zegt hij, “dat is onmogelijk om iemand in een relatief korte tijd bij te brengen. Wij bieden een opleiding waar professionals hun ervaringen delen en je leren over wat er komt kijken bij een carrière in de Dance Industrie. Dit betekent dat we bijvoorbeeld samen met talentvolle producers kijken naar de gang van zaken bij platenlabels en bookingsagency’s, maar ook bezoeken we tijdens een course de productie van een dance event om te ervaren wat er achter de schermen gebeurt en te kijken hoe je als eventmanager een feest kan promoten en ontwikkelen.”

Eerste contact
Jan Maarten begon eind jaren negentig met zijn studie in Amsterdam. Het waren de door God verlaten zwarte jaren van obscure artiesten als Gabber Piet en Happy Hardcore muziek, ‘Sjonnie en Anita samen op de Citta’, kitscherige Cavello’s en gladgeschoren koppen. Een subcultuur die Jan Maarten aan zich voorbij liet gaan. “Toen ik net in Amsterdam ging studeren kwam ik voor het eerst echt in aanraking met de naar Nederland overgewaaide dance-muziek. Dit was voor mij echt een nieuwe wereld”, zegt hij “naast dat de muziek me enorm aansprak vond ik de feesten die werden gehouden in bijvoorbeeld de Roxy, op Awakenings en in Club 11 heel vet. Jonge mensen die samenkwamen om te genieten van muziek en van elkaar; even weg van de dagelijkse routines en gewoon opgaan in de positieve energie van de avond. Ik ben toen zelf veel gaan draaien in verschillende clubs in Amsterdam, ik wilde deel uitmaken van deze cultuur en meedoen!”

Erfgoed
De hedendaagse rol van Nederland in deze industrie had Jan Maarten niet perse verwacht. “Nederland heeft een immense betekenis in de Dance industrie gekregen. Naast veel bekende DJ-namen gooien we hoge ogen met het ontwikkelen en produceren van events en feesten over de wereld. Naast Europa bloeit het op in Noord- en Zuid-Amerika en langzaamaan ook in Azië. De ontwikkeling van de “dancescene” in het laatste continent is iets wat mij heel uitdagend lijkt om aan bij te dragen. Hoe mooi is het om daar met The School of House naartoe te gaan! Dat is wat Duncan en ik willen bereiken met The School of House; de Dance expertise die wij als Nederlanders hebben vergroten, vastleggen en delen. We willen een sterk fundament neerzetten voor de volgende generatie.”

Lees ook interviews met:

Marktonderzoekbureau Ruigrok Netpanel

Independer oprichter Edmond Hilhorst

Schoenenmerk Mipacha

Mode PR bureau Ganbaroo PRPR

Domeinnamen marktplaats Undeveloped

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>