Laetitia Gruwel Crisis Communicatie

Tara Communicatie: Crisis- en reputatiemanagement

Een crisis haalt het beste in haar naar boven. Sterker nog, ze geniet ervan. Laetitia Gruwel heeft na ruim 25 jaar ervaring in de media en het crisismanagement besloten om voor zichzelf te beginnen. Over grote opdrachten had ze niet te klagen. Zo stond ze onder andere V&D en Free Record Shop bij in de afwenteling van hun nakende ondergang.

De nieuwe hoedanigheid als ondernemer heeft bijzondere krachten in haar losgemaakt. De haast eindeloze en met beren bezaaide weg richting de geboorte van haar bedrijf Tara Communicatie vormde de mentale slag die ze moest overwinnen om zelf de kar te durven trekken. Niet voor niets betekent Tara in het Sanskriet ‘redster’, de kracht die bevrijdt van angsten en valkuilen.

Crisis herbergt ‘gevaar’ en ‘kans’

Welke valkuilen moet je overwinnen om na jaren van gedwee werknemerschap de stap te wagen in het diepe? En wat zijn de belangrijkste merkbare veranderingen? En is een specifieke mindset eigenlijk vereist? Graag verwijst Laetitia naar de Chinese interpretatie van het woord crisis: “Het bestaat namelijk uit twee tekens. Het zijn de tekens die ‘gevaar’ en ‘kans’ betekenen. Zo benader ik ook elke opdracht. Hoe je uit een crisis komt bepaalt je toekomst”.

Romantische starters versus nuchtere routiniers

Tegenwoordig is het mode om zo vroeg mogelijk te gaan ondernemen. De meesten zijn zo groen als gras, amper klaar met hun studie, om over werkervaring onder een baas maar te zwijgen. Zij behoren veelal tot de groep gelukszoekers die met een bepaalde app het ‘ei van Columbus’ denken te hebben uitgevonden. Zo’n ondernemer is Laetitia Gruwel niet. Als geboren Achterhoekse zit nuchterheid namelijk in haar DNA. Met een gedegen journalistieke opleiding en een dijk van een CV op het gebied van crisismanagement in voornamelijk de retail, gezondheidssector en de B2B behoort zij tot het gilde der routiniers. Van maatschappelijke issues als Zwarte Piet tot aan reputatieschade door publicaties in de media aan toe, je kan het zo gek niet bedenken of Laetitia heeft er mee gedeald.

Hoe te handelen in tijden van crisis?

“In mijn optiek is er sprake van een crisis als het bekend is in de buitenwereld en de continuïteit van het bedrijf in gevaar is. In zo’n geval is een goede voorbereiding absoluut key, zodat je zo’n best mogelijke controle hebt over de berichtgeving naar buiten toe. Het is mijn taak om de klant te adviseren hoe hij moet anticiperen op de journalistieke belichting van zo’n crisis. Vertrouw journalisten niet! Die gaan altijd voor de primeur. Kijk naar Heleen van Rooyen met Rob Oudkerk. Mensen worden emotioneel als hun bedrijf of werkgever schade lijdt. Een journalist maakt veelal gebruik van die emotie. Een gewaarschuwd en voorbereid mens telt voor twee”.

“Ik heb veel respect voor Balkenende”

Laetitia vervolgt: “Het belangrijkste aspect in woordvoering ten tijde van een crisis is care. Enerzijds moet je betrokkenheid tonen dat een dergelijke situatie nooit meer gaat voorkomen, anderzijds moet je een gezonde balans vinden tussen emotioneel reageren en overkomen als een ‘koude kikker’.  Ik bereid de woordvoering met de betrokkenen altijd heel grondig voor, maar uiteindelijk zijn het de personen van het bedrijf zelf die het woord moeten voeren. Niet ik als extern persoon”.

“Vertellen wat jij kwijt wil, niet wat journalist wil weten”

Gevraagd naar wie Laetitia een bekwaam woordvoerder vindt komt zij met een naam op de proppen die men niet 1,2,3 zou verwachten: oud premier Jan-Peter Balkenende. “Hij vertelde wat hij kwijt wilde over de specifieke situatie, niet wat de journalist wilde horen. Hier zit de kern van succesvolle woordvoering. Het gaat hier uiteraard wel om een politicus. De relatie met de pers is dan een andere dan die van een woordvoerder van een bedrijf, al dan niet in de problemen. Het doel is uiteindelijk schadebeperking. Vaak wordt de waarde van juist woordengebruik hierin onderschat”.

Wanneer kwam de ondernemersbloem tot leven?

“In 2010 ben ik voor 3,5 maand naar Nepal geweest om even mijn zinnen te verzetten en dieper bij mijn ware aard te komen. Hier gaf ik Engelse les aan oudere vrouwen in Kathmandu. Voor hen was mijn naam echter onuitspreekbaar. Binnen een minuut en unaniem kreeg ik de Nepalese naam Tara. Dit betekent ster aan de hemel”.

Ondernemerschap kwestie van angsten overwinnen

Zij vervolgt: “Op dat moment kriebelde het ondernemerschap al. Het vormde een uitdaging en diep gekoesterde wens die ik moest vervullen. Kijken of je je angsten kan overwinnen. Dat geldt niet alleen voor ondernemen. Toen ik in Nepal was heb ik ook volledig onvoorbereid the Mount Everest Base Camp track- een 16 dagen durende avontuurlijke trektocht in het Himalaya gebergte- afgelegd. Misschien is dat een karakter dingetje om altijd maar te kijken of je iets kan. Als ondernemer heb je daar alleen maar baat bij”.

“Ik zag altijd beren op de weg”

“Het definitieve keerpunt was toen ik V&D bijstond. Ik dacht als ik zulke grote opdrachten kan uitvoeren moet ik het ook voor mijzelf kunnen. Nu ik ondernemer ben heb ik het idee dat mijn talenten veel meer naar buiten komen. Ik durfde nooit. Zag altijd beren op de weg. Je moet jezelf overtuigen van je eigen kunnen. Je beseft pas dat het voor veel mensen een te-ver-van hun bed show is als je op Facebook allemaal reacties krijgt van “wat stoer dat je dit doet”. Ik kan alleen maar zeggen: ‘vertrouw op je eigen intuïtie, volg je onderbuik gevoel. Ik sta ervan te kijken hoe leuk ik het vind. En dat moet toch de belangrijkste drive voor een ondernemer zijn. Dat je je werk heel leuk vindt”.

Wat zijn voor jouw de belangrijkste veranderingen?

“Ten eerste: ‘Ik ben de eerste maanden elke dag wel op pad geweest. Het is absoluut keihard werken: je houdt namelijk niet op met denken over business, samenwerking en acquisitie. Dat gaat vanzelf: je doet het namelijk voor jezelf. Ten tweede de klanten staan centraal in plaats van de politiek binnen een bepaald bedrijf. Dit is echt een wezenlijk verschil. Daarom moet klantgerichtheid echt in je bloed zitten.

Continue uitdaging om je ideeën uit te diepen

“Een ander belangrijk verschil is dat je continue aan het kijken bent hoe je kunt samenwerken en elkaar kunt versterken. Ik heb ook gemerkt dat ik veel commerciëler ben dan ik aanvankelijk dacht. Je wordt als ondernemer continue uitgedaagd om je ideeën verder uit te diepen. Als ik nu een busje van een schildersbedrijf voorbij zie rijden denk ik: ‘Wat gaaf, dat zijn ook gewoon ondernemers. Die hebben ook het lef gehad om ooit voor zichzelf te beginnen”.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>