Recensie: The Innovators

Als er een toonbeeld is van de kracht waarmee ondernemerschap de wereld kan veranderen, is het de digitale revolutie wel. De start van het digitale tijdperk betekende een nieuw hoofdstuk in de menselijke geschiedenis. Een uitgebreid hoofdstuk, vol verassende verhalen en onwaarschijnlijke gebeurtenissen, dat als een ware pageturner door het epische verhaal van de moderne mens kronkelt, net zoals het boek The Innovators van biograaf Walter Isaacson.

Walter Isaacson is bekend van de biografieën van onder andere Steve Jobs en Henry Kissinger, en zijn meest recente werk kan gezien worden als biografie van de gehele digitale revolutie. Het begint met Ada Lovelace die als eerste persoon het idee van een ‘computer’, een machine die rekensommen en andere complexe handelingen razendsnel uitvoert, poneerde in de negentiende eeuw. Het eindigt met Google, dat dankzij de rekenkracht van zulke computers en het vernuft van vele wetenschappers en ondernemers onze levens voorgoed heeft veranderd. Het boek is een ode aan de ‘uitvinders’, de individuele genieën, maar ook het geheel aan wetenschappers, ondernemers, nieuwsgierige hobbyisten en bijbehorende instituten die de digitale revolutie mogelijk hebben gemaakt.

En dan blijkt dat de uitvinding van bijvoorbeeld de microchip of het internet niet is toe te dichten aan een enkel persoon, maar aan een combinatie van factoren, waarvan ondernemerschap een zeer belangrijke is. Het boek is opgedeeld in de verschillende belangrijke ‘fases’ of uitvindingen van de digitale revolutie, en heeft daarom een vrij chronologische structuur. Elk hoofdstuk kent zijn eigen hoofdrolspelers. Hoofdrolspelers, zo maakt Isaacson duidelijk, die hun rol te danken hebben aan bepaalde ‘omgevingsfactoren’, en dus niet als enige persoon achter het succes van baanbrekende innovaties aan te merken zijn. Timing en locatie blijken belangrijk, of het bestaan van de juiste faciliteiten binnen een organisatie die zich richt op innovatie. Voeg daar het ondernemerschap (en soms het ego) van de uitvinder aan toe, en de wereld verandert voor je ogen.

Isaacson beschrijft de wisselwerking tussen de geniale uitvinder en de gehaaide ondernemer, die beide een cruciale rol spelen bij het tot stand komen van de digitale revolutie. Beiden zijn nodig voor innovatie. De uitvinder ‘bedenkt’ het, de ondernemer ‘verkoopt’ het. Zonder de ondernemer zou de uitvinding nooit een groot effect hebben, en zonder uitvinder zou er überhaupt niets zijn dat een effect zou kunnen hebben. In zeldzame gevallen vallen de uitvinder en de ondernemer samen in dezelfde persoon, maar meestal zijn er meerdere individuen nodig om een innovatieve revolutie te ontketenen.

Zo blijkt maar weer dat wetenschap en ondernemerschap een krachtige combinatie vormen, die, onder de juiste omstandigheden een revolutionaire impact kan hebben op de wereld. The Innovators beschrijft dat in veel detail en met oog voor persoonlijke verhalen, en is daarmee een prachtige ode aan innovatie.