Hubert Mooren

Openlab vult gat in de SOA-markt

Voor dit interview heeft gastschrijfster Annette Hoeksema de vulpen in het inkt gedoopt. Annette werkt als contentmarketeer en PR consultant voor het Amsterdamse marketingbureau Mediatic en heeft een duidelijke voorliefde voor journalistiek en ondernemerschap. Zij voelde voor Bravebiz Hubert Mooren van Openlab aan de tand.

De Rotterdammer Hubert Mooren rolde per ongeluk in de markt voor soa-testen. Inmiddels is zijn online testbedrijf een groot succes. Via Openlab kunnen mensen anoniem een test kopen, zelf een uitstrijkje of urine afnemen en deze laten analyseren bij een gecertificeerd laboratorium. Hoe is het eigenlijk om in de soa-business te zitten? De 33-jarige Hubert Mooren vertelt over zijn bedrijf en ambities.

“Ik verkoop soa-testen”

Hoewel praten over soa’s steeds minder een taboe wordt, is het nog steeds een pikant thema voor sommigen. Mooren: “De nodige beroering volgt vaak als ik eenmaal heb laten vallen wat ik precies doe. Maar men reageert over het algemeen serieus en geïnteresseerd. Het testen op soa’s is immers een thema dat de meeste mensen raakt op een bepaald punt in het leven.”

Via zijn andere bedrijf in e-commerce, netnotion.nl, kwam Mooren enkele jaren voor het eerst in aanraking met een thuistest. Hoewel deze tester nog in de kinderschoenen stond, merkte Mooren dat er al wel een enorme vraag was naar dit product. “Toen heb ik besloten voort te bouwen op dit idee en lanceerde ik mijn tweede bedrijf: Openlab. Wij hebben de soa-test anoniem en veiliger gemaakt. Het grote verschil met het andere product is dat wij geen thuistest verkopen, maar samenwerken met erkende laboratoria.” De testen van Openlab krijg je dus wel thuisgestuurd, maar het product doet niet de test voor je, dat gebeurt in het lab.

Anonimiteit is het sleutelwoord

Voor een soa-test kunnen mensen gewoon terecht bij de huisarts of de GGD. Hoe kan het dat een online aanbieder van soa-testen dan toch zo populair is? “We merken dat mensen het erg belangrijk vinden om anoniem te blijven. Ook willen ze natuurlijk zo min mogelijk betalen. De huisarts is echter duur en veel GGD-locaties hebben niet de capaciteit om iedereen (gratis) te helpen”, verklaart Mooren. Door de stijgende prijzen van huisartsen en de krimpende capaciteit van de GGD is er dus een vacuüm ontstaan. Een vacuüm dat Openlab graag opvangt. Dit betekent echter niet dat heel seksueel actief Nederland zich stort op het Rotterdamse bedrijfje. “Sommige mensen zijn nog wat huiverig voor ons product, omdat niet iedereen een consult van een arts krijgt. Een dergelijk gesprek heb je echter alleen nodig als je positief getest wordt of een hoger risico op soa’s hebt. Denk hierbij aan mensen die vaak onbeschermde seks hebben”.

Unieke business, unieke klanten

Hoewel mensen zich bij Openlab anoniem kunnen laten testen, heeft Mooren wel een idee van de opmaak zijn klantenkring. En voor deze opmerkelijke business geldt dat de doelgroep zich ook niet in een hokje laat plaatsen. Mooren: “Ik vind het interessant om te zien dat lang niet altijd alleen de meest voor de hand liggende doelgroepen bij ons uitkomen. Wij zien bijvoorbeeld veel 65-plussers die via internetdating opeens in aanraking komen met soa’s.”

Wat gebeurt er eigenlijk als klanten een positieve uitslag krijgen?

Openlab is recentelijk een samenwerking aangegaan met OneDayClinic, een Amsterdams bedrijf dat is opgezet door een oud GGD-arts. Openlab-klanten kunnen via OneDayClinic – tegen betaling – op korte termijn een consult en medicatie krijgen. Mooren is van plan het nazorgtraject verder te ontwikkelen en meer partnerschappen aan te gaan met zorginstituten. Mooren: “We starten met een aantal pilots bij enkele GGD-locaties. Ook zijn we van plan de Belgische markt te betreden. Daar heb je namelijk geen GGD en bestaat dus geen mogelijkheid om anoniem te testen. Ook willen we gaan werken met Blijf-van-mijn-lijfhuizen, waar anonimiteit ook erg belangrijk is”.

Na soa-testen straks ook drugsproeven

In de toekomst wil Mooren zijn aanbod uitbreiden met bijvoorbeeld drugstesten. Omdat zijn bedrijf niet heel groot en beweeglijk is, kan de ondernemer zijn aanbod makkelijk aanpassen aan de vraag. “Sommige mensen kloppen letterlijk bij ons aan de deur om hun testen af te halen. We zijn natuurlijk een internetbedrijf, dus we verkopen die testen niet over de toonbank. De dialoog die vervolgens met onze klanten ontstaat is wel erg interessant, want klanten hebben vaak suggesties voor nieuwe soorten testen en spreken hun behoefte aan nieuwe producten uit. Wij willen deze mensen graag helpen, maar er zitten helaas ook grenzen aan onze technologische mogelijkheden. Wij kunnen bijvoorbeeld niet testen op erfelijke aandoeningen”, aldus Mooren.

The sky is the limit als het aan Mooren ligt. “Fysieke gezondheid is enorm belangrijk. Soa- en drugstesten moeten betaalbaar en makkelijk te verkrijgen zijn. Wat mij betreft breiden we ons aanbod en ons bedrijf nog verder uit om deze doelstelling uiteindelijk te bereiken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>