Models at Work 3

Models at Work

“Your ass is always on the line”. Dit typeert in één zin volgens Models at Work oprichtster Maartje van der Hoeven het hectische bestaan van een ondernemer. Hoewel de oprichting van haar bedrijf in 2003 als een logische optelsom van in het verleden opgedane ervaringen tot stand kwam, piepte zij een slordige 5 na dato wel anders. “Ik kwam er achter dat ondernemen en leiding geven twee totaal andere vaardigheden zijn”. Het glamourleventje waar zij als tiener in belandde stond in retrospect als een eicel aan de oorsprong van haar latere ‘ondernemerskindje’: vrouwen dan wel heren met een bovengemiddeld fraai uiterlijk feesten laten hosten, waarbij geld en schoonheid geen ‘ondergeschoven kindjes’ zijn maar zonder twijfel de twee dominante componenten.

Schoonheid en service in één businessconcept

Schoonheid en service ineen. Het klinkt als een on-Nederlands concept en dat is het misschien ook…. Maar daarom niet minder vernieuwend. Zeker in het Nederland anno 2003 waar brave burgermannen in grijze pakken de boventoon voerden. Mannen die elke dag foeterend in weer en wind over de dijk naar hun weinig enerverende baan fietsen om het gezeik thuis te ontvluchten en wat sneedjes roggebrood op de spreekwoordelijke broodplank te krijgen. “Lekkere wijven zie je op internet en in snelle Amerikaanse films”, zo was hun gedachtegang. Juist in deze nuchtere en sobere Nederlandse realiteit lag voor Maartje van der Hoeven een schone kans om toe te slaan. Dertien jaar later blikken we terug op het voorlopige resultaat.

Feesten in glamourwereldje bakermat Models at Work

”Ik heb tot nu toe veel geluk gehad. Voor de oprichting van Models at Work waren de vrienden die ik leerde kennen tijdens feesten namelijk ook mijn klanten. Ik werkte in de Palladium, kwam elk jaar op Ibiza, heb gewerkt bij een aantal Formule 1 races als pitspoes en werd nog weleens gevraagd om op door vrienden georganiseerde feestjes als hostess te werken. Feesten was en is mijn passie. Mijn ervaring is dat geslaagde ondernemers ook van een goed feestje houden. Steeds vaker stelde ik hen de vraag ‘heb je ook nog wat andere leuke vriendinnetjes nodig die op een feest kunnen komen werken?’ Toen kwam het besef dat ik hier ook als tussenpersoon geld aan zou kunnen verdienen en er ook in Nederland behoefte bestond aan extreem goede service in combinatie met verpletterende schoonheid”.

Veel kritiek vanuit nationale media

De bedoeling is van meet af aan geweest dat de modellen niet enkel te werk worden gesteld als lustobjecten, maar ook ‘de handen uit de mouwen steken’ en service leveren op een feestelijke gelegenheid.  “Je hebt de perfecte ruimte, de perfecte dj, de perfecte hapjes, de perfecte champagne, dan wil je ook het perfecte personeel. Schoonheid heeft magie, het draagt bij aan een verlichte avond. Toen ik net met het bedrijf begon, kreeg ik vanuit de nationale media een stortvloed aan kritiek.  Op televisie bij Barend & Van Dorp, op de radio bij Sophie Hilbrand, overal werd ik stevig aan de tand gevoeld. ‘Bepaal jij dan wat mooi is? Dus als iemand wat puistjes heeft, maakt zij geen schijn van kans om aan genomen te worden?’ Heel erg negatief en sceptisch. Het is echter Models at Work, als er geen werk is neem ik de klus ook niet aan. Anders gaat het richting escort”. Laat dit nou even balen zijn voor Silvio Berlusconi…Die kan zijn trillende Smartphone dus keurig in zijn broek houden..

“Op het strafbankje bij mijzelf

Hoewel de totstandkoming van Models at Work en het verloop van de laatste 12 jaar anders doet vermoeden (met vaste klanten als ID&T, Mysteryland en Corona) kende Maartje ook de nodige tegenslagen. Met name op het vlak van leiding geven bij de uitbreiding van haar bedrijf. Een veelgehoorde valkuil bij ondernemers die succesvol uit de startblokken schieten. “Na een jaar of vijf kwam ik terecht op het strafbankje bij mijzelf. De knop van een ondernemer is heel anders dan die van een werknemer. Je staat de hele dag aan. Ik merkte dat ik heel prikkelgevoelig was en mijzelf moeilijk kon verplaatsen in een ander. Het had tot gevolg dat ik onbewust collega’s aan het huilen maakte en zij vertrokken.  Veel van mijn modellen zijn zulke brave schaapjes. Als je dat vergelijkt met andere landen zijn wij echt een net volkje”.

Hoe heb je deze periode overwonnen?

“Het zorgde voor een hoop stress en uiteindelijk kwam ik tot de conclusie dat ik het managen aan iemand anders moest overlaten. Hiervoor ben ik niet in de wieg gelegd. Sinds ik deze taken uit handen heb gegeven en veel aan meditatie in combinatie met yoga doe voel ik mij veel meer ontspannen. Nu ik op mijn 37ste met een kind in de arm sta, denk ik: ‘Dit is waarvoor ik leef’. Die heftige boodschap van die natuur heb ik heel duidelijk gevoeld”.

Meditatie voor ondernemers nieuwe hype

Meditatie voor ondernemers is overigens een hype aan het worden. Alle prikkels, spanningen, stress en emoties verlaten door middel van deze ontspannende ochtendgymnastiek op een juiste manier het lichaam. Het zweverige imago van mediteren lijkt dus achterhaald te zijn. Geen schietgebedjes, eindeloos gekniel en gezoem te midden van wat overjarige Boeddhisten. De kenners zijn er stellig van overtuigd dat meditatie voor hedendaagse ondernemers een must is geworden.

Met de brandslang door huize Des Bouvrie

Uiteraard rest natuurlijk nog een mooie anekdote van een feest waar het voor Maartje even ‘helemaal anders liep dan verwacht’. Op de 60ste verjaardag van de bekende binnenhuisarchitect Jan Des Bouvrie had Maartje enkele modellen tewerk gesteld. Een mannelijk model vond het na afloop van het feest wel grappig om de aanwezige brandslang te pakken en één van de duurste schilderijen in het huis van Des Bouvrie- Le pére noire- onder te spuiten. Het leidde tot een hoop tumult en een heldhaftige verwijdering van het model in kwestie. De schade aan het schilderij bleek overigens mee te vallen…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>