Medical Business 2

Traditionele zorgsector op de schop?

Stereotype arts

Kliederen met bloed, rondbanjeren in een witte jas, slappe praatjes maken met verpleegsters, volstrekt ééndimensionaal met je vak bezig zijn en complete desinteresse ten opzichte van de financiële aspecten van de zorg. Het stereotype beeld van de conservatieve arts. Volvo op de oprit, correcte schoonfamilie, paar middelmatige kunstwerken aan de muur die op een buurtveiling voor een habbekrats zijn verkregen, een kelder gebarricadeerd met flessen wijn en een fantasiewereld die niet gek veel verder reikt dan de muren van het ziekenhuis of het zeiljacht van de buurman. Naja, misschien soms ook stiekem de omvang van de boezem van de buurvrouw. Gewoon omdat het plezierig is.

 Klokkenluiders of idealistisch sprookje?

En toen stuitten we ineens op het verhaal van stichting Medical Business. De nieuwe generatie artsen uitdagen om bestuurlijke, organisatorische en financiële aspecten van de zorg tot hun verantwoordelijkheid te rekenen. De boodschap van de stichting in een notendop. Al ruim 1200 man zijn door middel van interactieve masterclasses geïnformeerd over de beginselen. Niet bedacht door één of andere geneeskundige hotemetoot, maar gewoon een groepje leergierige jonge artsen die zich verbaasde over het gebrek aan management skills en financiële interesse bij de hedendaagse geneesheer.

Wessel Fuijkschot, voorzitter van de stichting: “We wilden hier over leren, simpelweg omdat het leuk en inspirerend is om ook deze kant van het vak te leren kennen. Daarnaast leek het ons ontzettend nuttig.” Puur geboren uit liefde voor het vak en daarom zo bevlogen over het toekomstige lot van hun vakbroeders en de zorg in het algemeen. Daar waar de gemiddelde twintiger met passie voor ondernemerschap denkt aan een garage vol bankbiljetten, snelle auto’s en beeldige vrouwen, is het Wessel en zijn team te doen om hedendaagse en toekomstige artsen te bekwamen in financieel leiderschap binnen de zorg. Is Medical Business een idealistisch sprookje voor gevorderde zweefteven of luidt de stichting hiermee een noodzakelijke klok?

 Vanuit welke emotie zijn jullie Medical Business begonnen?

“Veel mensen geven af op de zorg en ook de mensen die er in werken zijn dikwijls ontevreden. Terwijl de verschillende stakeholders met elkaar over straat rollen is er behoefte aan inzicht in elkaars domein. Veel van de onvrede komt namelijk voort uit gebrek aan kennis en daarmee een gevoel van onmacht. De arts omdat hij onvoldoende het gevoel heeft processen te kunnen sturen. De verzekeraar omdat hij voortdurend op weerstand stuit bij het uitvoeren van zijn taak, namelijk sturen op kwaliteit voor een reële prijs. De patiënt omdat dit alles boven zijn hoofd afspeelt en vaak veel abstracter is dan de klacht waar hij voor komt. De consultant, omdat hij de diepgewortelde autonomie van artsen niet goed begrijpt. Et cetera”.

“Door meer inzicht te krijgen in de complexiteit van het geheel en buiten de eigen “afkomst” te kijken bereik je meer en ontdek je kansen. Ik wil nooit bijdragen aan een blame-cultuur, maar ik vind bijvoorbeeld wel dat artsen te lang in hun eigen comfort-zone zijn gebleven. Het is aan de andere kant onvoorstelbaar hoe enthousiast zowel de nieuwe als oudere generatie artsen op ons initiatief hebben gereageerd”.

Angst voor ondernemerschap wegnemen

“Artsen leren tijdens de opleiding te focussen op de patiënt. Geweldig! We moeten alleen niet vergeten dat diezelfde patiënt het beste af is als zaken daarbuiten goed geregeld zijn. Daar zijn (ook) artsen voor nodig. Bovendien is het plezier in het team dan ook veel groter. Ik schrok van het aantal uitgebluste specialisten, murw gebeukt door het systeem waar ze geen invloed op (lijken) te hebben. Nu krijgen succesvolle wetenschappers of inspirerende clinici er dikwijls managementtaken bij en dat is soms best zoeken. Medisch Leiderschap als skill verdient meer aanzien en de jonkies moeten zich hier al vroeg aan wagen. Daarnaast willen we met Medical Business ook de angst voor ondernemerschap bij artsen wegnemen. De zorg is nota bene de grootste industrie in Nederland, maar wordt gedomineerd door conservatisme en anciënniteit. Dat is zonde! Kijk naar buiten, meng je actief in het debat en denk mee hoe de organisatie van de zorg iets wordt om nog trotser op te zijn”.

Dokters naar de Zuid-As

Het plan om door middel van interactieve masterclasses jonge medici te bekwamen in financieel leiderschap was duidelijk niet aan dovemans oren gericht. “Toen wij als stichting aanklopten bij de ABN AMRO waren ze direct enthousiast. Marcel Levi – internist en voorzitter van de RvB van het AMC- stond eveneens in de startblokken en wierp zich op als moderator van de bijeenkomsten. De bank was bereid haar vestiging op de Zuid-As ter beschikking te stellen als locatie. De eerste Masterclass was met ruim 300 man direct een groot succes en zorgde voor het passeren van een “point of no return”. De roep om verdere verdieping resulteerde in diverse onderwijsprojecten en praktijkstages en in het voorjaar komt er als kroon op het werk van de stichting een boek uit. Dit alles mogelijk gemaakt door de inmiddels 35 actieve “MBers” die zich onbezoldigd inzetten en die nadrukkelijk de samenwerking zoeken met bestuurders, universiteiten, patiëntenorganisaties, consultancy firms en verzekeraars.

 Entrepreneur vs. intrapreneur  

Daar waar de doorsnee entrepreneur enige ijdelheid niet vreemd is en elke mogelijkheid aangrijpt om voor de camera’s van de regionale omroep zijn zegje te doen dan wel op de voorpagina van het lokale suffertje te belanden, is Wessel een bescheiden en altruïstisch persoon. “Voor mij is Medical Business geslaagd als we iets veranderen en we het succesvol kunnen overdragen. Het gaat mij om het concept. Noch ik, noch één van mijn medebestuursleden dient mister dan wel misses Medical Business te worden”. Hij voldoet dan ook veel meer aan de omschrijving van een intrapreneur. Een ondernemend iemand gedreven door een persoonlijke missie die van binnen de eigen organisatie iets voor elkaar probeert te krijgen. Zulke types oogsten in het begin niet zelden kritiek of irritatie, maar uiteindelijk vormen zij de smaakmakers.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>