Ik onderneem dus ik ben

Start-ups, broedplaatsen, creatieve platforms en ondernemerspodia, het stikt er van in de stad. Het najagen van een ondernemersdroom lijkt synoniem te staan met de jonge, stedelijke en dynamische lifestyle die rondzoemt in de hippe kringen binnen Amsterdam, zowel offline – de koffietenten en hippe kantoorruimtes – als online – op moderne websites waar je met vloeiende animaties en gestyleerde foto’s van jonge meisjes en jongens overtuigd wordt van de onmisbaarheid van de zoveelste duurzame social enterprise. De start-up, dat is waar onze generatie, de millenial generatie, haar identiteit aan ontleent. Kortom, we doen iets met ons leven.

 

Ondernemen heeft altijd een grote rol gespeeld in de menselijke geschiedenis. Ruilen, handelen, geld verdienen, winst maken, eigendom vergaren, waarde creëren; we doen het als mens al eeuwen. En de motivatie was altijd simpel: overleven en het voortbestaan van het nageslacht zekerstellen. Oke, misschien was de motivatie soms puur geld verdienen, maar ook dat doel is gestoeld op overlevingsdrang.

 

Tegenwoordig is overleven redelijk makkelijk. Ondernemen is niet meer een levensbehoefte, het is een lifestyle. Zijn start-ups de nieuwe skinny jeans? Met andere woorden: kun je jezelf een stijl aanmeten door een start-up te beginnen? Het lijkt er wel op. De nerds, de punkers, en de start-up ondernemers, allemaal subculturen die betekenis aan het leven geven van individuen op zoek naar een identiteit. Want het hebben (of werken bij) een start-up betekent niet alleen het hebben (of werken bij) een start-up. Het betekent een leven waarin je omringd wordt door gelijkgestemden, door jonge, inspirerende ondernemers die dezelfde koffietenten bezoeken, dezelfde personen als inspirator zien en dezelfde feestjes en seminars bezoeken. Subculturen uiten zich in kleding, muziek, interesses, taalgebruik en politieke voorkeuren; een gedeelde identiteit. Het leidt onder jonge twintigers tot een drang om een bedrijf te beginnen, niet uit noodzaak, maar om erbij te horen.

 

Is dat erg? Nee. Het zorgt voor vernieuwing en innovatie, voor een generatie die meent dat het de wereld kan veranderen en verbeteren, en in sommige gevallen daar ook in slaagt. Natuurlijk horen daar ook onzinnige start-ups bij, die hun bestaansrecht ontlenen aan het zorgvuldig gevormde image van de oprichter(s), maar er zitten ook pareltjes tussen die een verfrissende opschudding zijn voor traditionele business modellen.

 

Bad Startup Idea
Kun je zelf geen idee verzinnen voor jouw startup? www.badstartupidea.com geeft willekeurige suggesties.

 

De Volkskrant pleitte dit weekend dat we ons niet zo druk moeten maken om de ‘maniertjes’ van jonge voetballers (het overdreven juichen, de hysterische tatoeages, het diva-gedrag), maar gewoon op de prestaties op het veld moeten letten. Misschien geldt hetzelfde voor de maniertjes van onze nieuwste subcultuur, de start-up ondernemer.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>