tumblr_nk3eldM6k91sy72yoo1_1280_1

Agnelli’s Fiat

Glanzende, naar achter golvende grijze haren, gladgestreken met zware parfum, zoals huismoeders vroeger hun zoons verfraaiden. Een sigaret in zijn rechterhand, links draagt hij een horloge over zijn manchet. Het Caraceni-maatpak haast vloekend in contrast met de harde, barstende groeven in het verouderde gezicht; elk levensjaar telt er één. Agnelli wordt tijdens zijn leven en na zijn dood in 2003 geroemd om zijn stijl, charme en grootse rol in de Italiaanse economie. Over de postume vergetelheid zei hij: “Everything can be taken away from us when we disappear. In our lifetime, everything is lent to us. Everything”.

Start van een imperium
Fabbrica Italiana Automobili Torine (FIAT) werd in 1899 opgericht door een groep plaatselijke notabelen in Turijn. Aan het hoofd Giovanni Agnelli, de vader van Fiat, grootvader van Gianni Agnelli.

Koetsen zonder paarden, gemotoriseerde fietsen. In de begin jaren van Fiat was de auto een voorwerp dat in weinig leek op de juppenturbo’s die hedendaags straatjes keren. Jaarlijkse producties van niet meer dan katholieke gezinnen kinderen hadden.  Slechts betaalbaar voor kringen waar sigaren een equivalent waren van het pruimtabak waar de bruintandige arbeiders kauwend mee door de straten kitsten. Door notabelen, voor notabelen. Van ons, voor ons.

Primus Inter Pares
Als primus inter pares heeft Giovanni Agnelli het absolute doel om van fiat dé autofabrikant van Italië te maken. Een bevlekt blazoen lijkt hem in dit streven niet te deren en onder de hedendaagse noemer ‘business is business’ sluit hij in de oorlogsjaren van de twintigste eeuw contracten met overheden van Rusland, Italië en Duitsland om hun legers van voertuigen te voorzien. Een schimmige reputatie levert het hem nimmer op. Met een marktaandeel van tachtig procent is Fiat in die jaren de grootste autofabrikant van Italië en verschaft het noorden van het land een industrie waar het naar snakte. Als Fiat een verkeerde hap neemt, dan heeft het noorden diarree. Agnelli is de ongekroonde monarch van Italië, zelfs zijn vriendschap met Mussolini lijkt dit embleem niet van zijn borst te kunnen trekken.

Gianni en de wereld
Met het einde van de oorlog sterft Giovanni. Door de vroege dood van zijn zoon in 1935 lijkt de voorzetting van het opgebouwde imperium in handen te liggen van zijn kleinzoon, toen vierentwintig jaar, Gianni. Je bent nog te jong om te leiden, leef nog even en geniet. Was de raad die de oude Agnelli aan zijn kleinzoon gaf. In 1966 neemt Gianni het roer (terug) over en toont direct de haast genetische drang om Fiat te doen groeien. Europa, de oceaan over, meer dan slechts auto’s. Overal ter wereld en in diverse sectoren bouwt en koopt Fiat een naam. Lancia, Ferrari, Alfa Romeo, Maserati, een luchtvaartmaatschappij, verffabrieken, warenhuizen, kranten en De oude dame Juventus. De macht van Fiat groeit en de Italiaanse economie eet mee met het succes. Gianni wordt internationaal het gezicht van Italië en gezien als de absolute achterkamermacht van de landelijke politiek.

Vrouwenverslinder op de achterbank
“There are men who talk of women and others who talk to them – I prefer talking to them”, is een quote die boekdelen spreekt. Hoewel Gianni tot het einde van zijn leven getrouwd is, lijkt weinig hem in de weg te staan te doen wat God verboden heeft hem te doen. Zachte kusjes, liefkozende rijmpjes en bloemen elke dag. Alle raad die moeders hun zonen meegeven om te beminnen lijkt hij niet te doen. Gedurende zijn leven ontstaat er een haast iconische reputatie rondom zijn figuur. Een ongekend gevoel voor stijl, zijn harde karakter, het charismatische voorkomen en de beroemde, bloedmooie minnaressen die aan zijn hand mochten dansen maakte van hem een man die andere mannen wilden zijn en waarvan vrouwen elkaar beloofden “echt nooit (!)” op te zullen vallen. “Many of us first kissed a girl in a Fiat 500”, zei Berlusconi ooit. Het maakte van Agnelli de eerste liefde voor vele vrouwen en een onvervalste verleider op de achterbank van deze iconische vierwieler.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>