Falen is een optie

De snelheid waarmee bekende start-ups als Airbnb en Uber de wereld hebben veroverd is voor velen een inspiratie, een concreet bewijs dat je als jonge pik met een goed idee in no time jezelf tot de meest rijke en succesvolle ondernemers kunt rekenen. Dit soort succesverhalen hebben een aura van romantiek rondom het ondernemerschap gecreëerd dat (gelukkig maar!) veel jonge mensen inspireert om zelf het ondernemerschap na te streven. Maar we moeten realistisch blijven. Helaas biedt een goed idee geen garantie voor de toekomst. Dat weten de jongens en meisjes van de snelstgroeiende start-ups zelf dondersgoed. Want achter het succesverhaal van een ondernemer schuilt vaak een geschiedenis van mislukking, faillissement en wanhoop.

Een van de oprichters van Uber, Travis Kalanick, is in de veertig. Het bedrijf zelf is amper zes jaar oud. Er moet dus iets vooraf zijn gegaan aan het razendsnelle succes van de online taxidienst. Kalanick heeft zelf eerst kunnen voelen hoe het is om te falen, voordat hij met zijn waanzinnig succesvolle, maar ook controversiële Uber de wereld veroverde. Hij begon zijn ondernemerscarriere in 1998 met Scour, een multimedia zoekmachine en online dienst voor het uitwisselen van bestanden. Ongeveer twee jaar later, verwikkeld in een rechtszaak over copyright, vroeg het bedrijf faillissement aan. Toch gaf hij niet op; ongeveer een jaar later richtte hij een soortgelijk bedrijf op dat uiteindelijk voor 19 miljoen dollar werd verkocht. In 2009 begon hij Uber. Kortom, Kalanick schoot niet in één keer raak.

De oprichter van WhatsApp – dat werd verkocht aan Facebook voor een slordige 19 miljard dollar – werd ooit geweigerd bij Facebook toen hij daar solliciteerde. De jongens van Airbnb hebben talloze afwijzingen van investeerders moeten verwerken voordat hun concept aansloeg en Airbnb uitgroeide tot een wereldbedrijf dat de hotelsector flink heeft opgeschud. In Silicon Valley worden talloze investeringen gedaan in duizenden bedrijfjes, waarvan maar een klein deel de magische grens van vijf jaar bestaan overschrijdt, en een nog kleiner deel uiteindelijk winstgevend wordt of voor de astronomische bedragen verkocht wordt aan de grote jongens. It’s a numbers game: voor elke duizend mislukkingen is er wel een succes.

Wat is dan het geheim van een succesvolle en levensvatbare start-up? Timing? Gedrevenheid? Geluk? Slinksheid? Niemand heeft het antwoord, en misschien blijft men het daarom proberen; met een goede dosis onzekerheid is succes in elk geval niet uitgesloten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>