MD-Nowinex

Friese slimheid in de Bordeaux

Eleanor Independent Wine Index maakt conservatieve Bordeaux wijnmarkt transparant

Bordeaux geldt als hét walhalla van de mondiale wijnwereld. Voor zelfbenoemde wijndeskundigen wereldwijd is het altijd een raadsel geweest hoe ‘het Mekka van de wijnmarkt’ in elkaar steekt. Deze markt geldt als gesloten, ouderwets en weinig transparant. Pottenkijkers worden tot zonder blikken of blozen de deur gewezen.

Inspiratie jong opgedaan

Als kleine mennekes deden de gebroeders Kristian en Allard Nooitgedagt tijdens zomervakanties met hun ouders inspiratie op. Staand tussen de vele wijnranken die de middeleeuwse stad Bordeaux omringen gaven ze hun ogen en oren de kost. De druiven die daar hingen, zouden uiteindelijk resulteerden in de beste wijnen van Frankrijk, een magisch idee.

Gebroeders Nooitgedagt ‘Verlichting van Bordeaux’?

Hoe hebben de broers voet tussen de deur gekregen en uiteindelijk de gesloten en conservatieve Bordeaux wijnmarkt weten op te breken en transparant gemaakt voor wijninkopers wereldwijd?

Hoe zijn jullie begonnen?

“Van jongs af aan trok ons deze wereld al omdat we altijd met onze ouders wijnkastelen bezochten tijdens vakanties in de buurt van Bordeaux. Toen we vervolgens een artikel lazen over de opkomende Aziatische interesse, heeft deze markt ons niet meer losgelaten. Ik volgde daarna een speciale opleiding aan de Cape Wine Academy in Stellenbosch (Zuid-Afrika), terwijl mijn broer een master behaalde in Wine Business in de Bourgogne. Ook probeerden we om de Franse taal meer machtig te worden. We wilden goed voorbereid zijn, maar vooral ook ontdekken of het inderdaad een interessante markt was om een bedrijf te beginnen. Gaandeweg kwamen we er achter dat dit echter een hele conservatieve en gesloten markt was”.

Eerste stappen in verouderde Bordeaux wijnmarkt

De eerste twee jaar was het voor de broers ‘veel zaaien, weinig oogsten’.  Hoewel ze vaak kastelen bezochten kenden ze bijna niemand en kregen ze ook erg lastig een voet tussen de deur. “Hier komt bij dat je tegelijkertijd de kant van de inkoper als die van de verkoper moet ontwikkelen”. Dit kostte de heren veel tijd en moeite, maar toen ze na twee jaar ploeteren licht aan het einde van de tunnel zagen opdoemen, openbaarde zich een scala aan mogelijkheden.

Grand Cru Classé: Classificatie Bordeauxwijnen van 1855

Keizer Napoleon III wilde voor de wereldtentoonstelling van 1855 in Parijs een classificatie van de beste wijnen van Bordeaux, die daar voor het oog van de wereld geëxposeerd zouden worden. Wijnhandelaren reageerden hierop door een systeem in het leven te roepen, waarbij chateaux geclassificeerd werden op basis van reputatie en handelsprijs van de wijnen.

Geboorte communicatiekanaal: Eleanor Independent Wine Index

“Rondom Bordeaux zijn er 61 boeren die de Grand Cru Classé wijnen produceren. De verkoop hiervan gaat via pak en beet 100 handelaren in Bordeaux. Hen leerden we kennen op de jaarlijkse wijnbeurs in Bordeaux. We kwamen er achter dat dit voornamelijk oudere mannen zijn en de handel veelal op relatie is baseerd. Als inkoper moest je toen met al die handelaren apart contact opnemen om specifieke wijnen en de bijbehorende prijzen te weten te komen.  Voor een inkoper was dit erg onoverzichtelijk en tevens tijdrovend. Dat kan efficienter”.

“Ondernemen is ploeteren en pionieren”

“Dit was voor ons het moment om te gaan testen met een online platform, waar vraag en aanbod samenkomt. We hebben toen echt gebuffeld. Ik ben naar Bordeaux verhuisd om meer direct en persoonlijk contact te krijgen met deze handelaren, om uiteindelijk van iedereen op reguliere basis de prijslijsten te ontvangen. Zo konden we als eerste partij in Bordeaux een helder communicatiekanaal oprichten voor de buitenwereld: Eleanor Wine Index.

Beschermde login

Cliënten van ons (inkopers, investeringsfondsen, importeurs, distributeurs) kunnen sindsdien een beschermde login bij ons aanmaken (voor 950 euro), waardoor ze in één druk op de knop de laagste prijs van echte Bordeaux kwaliteitswijnen in beeld hebben. Voorheen was dit voor hen een onbegaanbaar gebied. De koper en verkoper komen bij een deal nooit elkaars identiteit te weten, wat voor beide voordeel oplevert. Ze kopen en verkopen wijn via ons”.

Welke lessen hebben jullie getrokken?

“Dat ondernemen zwoegen is. Tegenwoordig is het zogenaamd hip en gaaf om een start-up te zijn. Erg leuk, maar het gaat erom dat de motor gaat draaien. Als je een tijd bezig bent en nog steeds geen inkomsten hebt, moet er een bel gaan rinkelen. Als dat beginstadium succesvol is doorlopen, kan je aan schaalvergroting gaan werken”.

‘Chinese valkuil’

Dat het niet allemaal pais en vree is gegaan in den beginne bewijst het ‘slippertje van Kristian in China’. Met grootse verhalen werd hij pak en beet een jaar geleden door een naar later bleek babbelzieke Chinees verleid tot het verschepen van een grote hoeveelheid wijn. Een kans die ze niet onbenut wilden laten. Hij werd zelfs uitgenodigd om over te komen naar China. Toen hij echter weer teruggekeerd was in Nederland had hij nog steeds geen cent ontvangen. Als klap op de vuurpijl verzocht dezelfde Chinees hem steeds kleine bedragen over te maken om bankkosten te dekken. Op dat moment begon het hem te dagen. Hij had hier te maken met een ‘Chinese kat in de zak’.

Rolverdeling Nowinex: Impulsiviteit versus bedachtzaamheid

Op de vraag hoe de verdeling tussen beide broers is, antwoordt Kristian: “Ik ben wellicht iets meer impulsief van ons twee. Mijn broer Allard is daarentegen goed voor de nuancering. Hij kan mij een spiegel voor houden als dat nodig is. Complementaire karaktereigenschappen”.

Heeft u inmiddels een beetje dorst gekregen van dit verhaal, bezoek dan de website van Eleanor Independent Wine Index dan hier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>