Damen Shipdock

Damen Shiprepair

Flip van der Waal is managing director van Damen Shiprepair Amsterdam: één van de overgebleven nostalgische scheepswerven bij de populaire NDSM locatie in Amsterdam-Noord. Tijden lang gold de scheepsvaart- en met name het onderhoud van de zeeschepen- als enige echte werkgever van de eenvoudig levende en hardwerkende Noorderling. Grote zeeschepen bestemd voor de beroepsvaart togen op hun laatste reserves naar de authentieke werven van Damen om – eenmaal voorzien van een grondige opknapbeurt – alle wilde zeeën der aarde weer moeiteloos hun wil op te leggen, als ware Michiel de Ruyter het roer in handen heeft.

Hipsterinvasie

Voor Damen zijn er momenteel andere kapers voor de kust. De gemeente en verscheidende private partijen loeren op de unieke locatie van het bedrijf. Creatieve startups, horeca ondernemers, mannen met baarden en getatoeëerde lichamen alsof een kleuter is uitgeschoten met zijn kleurstift, iedereen weet wel raad met de karakteristieke bedrijfsuitrusting. Hoe denkt Van der Waal zich te gaan wapenen tegen deze ‘hipsterinvasie’ en welk ondernemersplan tovert hij uit zijn hoge hoed?

Passie voor water

Flip van der Waal was van jongs af aan een waterratje. Hij gaf in zijn tienerjaren op de Zuid-Hollandse plassen zeil les, sloeg het advies van zijn vader om iets met computers te gaan studeren in de wind en doorliep de zeevaartschool in Amsterdam met verve. Maar liefst 8 jaar was hij werkzaam op de wilde vaart waarbij hij de meest ‘mannige’ taferelen meemaakte. Alle vooroordelen over wilde zeemannen bleken te kloppen. Een gevleugelde uitspraak onder markante zeemanslieden luidde: ‘Wie wil er nou zijn hele leven dit doen? Dan ben je of homo of gek. Maar in het meest gunstige geval ben je het allebei’.

De zeevaart als bakermat voor ondernemerschap

We kunnen niks met zekerheid zeggen, maar naar alle waarschijnlijkheid zal het ertoe bij hebben gedragen dat Van der Waal al als twintiger besefte dat hij dit niet zijn hele leven wilde gaan doen. Zijn technische inzicht in combinatie met de passie voor water en zeevaart hebben misschien wel tot de logische optelsom geleid dat hij nu de man aan het roer is bij Damen. Op zee lijkt hij dan ook de basis te hebben gelegd voor het fundament van zijn hedendaagse functioneren als ondernemerskapitein.

Kerst op zee

“Het bijzondere aan de zeevaart is dat je opereert als een heel erg hecht team. Je bouwt een geweldige band op met elkaar en weet nooit wat je te wachten staat. Zo leer je snel in te spelen op onverwachtse omstandigheden. Iets dat een ondernemer ook goed moet kunnen. Naast de vele markante figuren aan boord zou ik ook nooit vergeten hoe het was om kerst op zee te vieren. Gewoon de motoren uitgooien en drie uur lang gaan eten en drinken alsof het de normaalste zaak van de wereld is”.

In hoeverre vind jij jezelf een ondernemer?

“Ik maak mensen enthousiast voor nieuwe ideeën. Ik beschik over een rijke fantasie en kan daardoor gemakkelijk een vlammetje bij mensen aanwakkeren. Juist ook om een bepaalde durf los te weken. Als je iets niet probeert, weet je ook niet of het kan lukken. Momenteel zien we ons als bedrijf geconfronteerd met een grote uitdaging. De faciliteiten van ons bedrijf zijn geweldig, maar wel 90 jaar oud. Hoe kan je als verouderd bedrijf in een nieuwe, continue veranderende omgeving het optimale rendement behalen? Ik zeg altijd: ‘We lopen de marathon op oude schoenen”.

Jongleren met tegengestelde belangen

Van der Waal vervolgt: “Hiernaast is er ook het getouwtrek met de gemeente. Ons erfpacht contract loopt de komende 15 jaar af. Als we niks doen om de gemeente tegemoet te komen moeten we hier weg. Dat zou eeuwig zonde zijn. Dit bedrijf op deze locatie is een uniek stuk cultuurhistorie. De kunst is om de werf te behouden, mee te gaan met de ambities die de gemeente op deze locatie heeft, maar wel blijven staan voor onze core business”.

Restaurant en werf voor mega jachten

Toch borrelt er in Van der Waal ook een alternatief ondernemersplan met de huidige bedrijfslocatie. “Het lijkt mij ook geweldig om een sfeervol restaurant in combinatie met een werf voor particuliere jachten te runnen. Als je kijkt naar het succes van Stork of de Goudfazant zet dat mij wel aan het denken. Bovendien is Nederland nummer 1 binnen de markt van mega jachten wereld wijd. Er is erg veel vraag naar het zogeheten refitten van jachten. De eigenaren willen altijd weer net een langere dan de buurman hebben of krijgen een nieuwe vriendin die weer wat aan het interieur gewijzigd wilt zien. Dat kan dan allemaal bij ons”.

Ondernemersboodschap

“Het belangrijkste is dat je geen ondernemer moet worden omdat je rijk wilt worden, maar omdat je gepassioneerd over iets bent. Van je hobby je beroep willen maken. Bereid zijn offers te plegen en door te blijven douwen. Want het lukt nooit in één keer”.

Lees ook interviews met:

The School of House

Ruigrok Netpanel

Italian Catch

Independer

Mipacha

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>