flyerman

Flyerman

Flyerman

Wie enige oplettendheid niet vreemd is moet bekennen dat Flyerman niet uit het hedendaagse stadsbeeld te denken is. Liefhebbers van de bruine toog , ayatollahs in spijkerjassen, geparfumeerde chardonnay-sommeliers en simplisten zoals u en ik. Met een bedrijvig distributienetwerk in en rond alle stedelijke regio’s van Nederland, flyer- en postermuren op meer dan 800 locaties in alleen al Amsterdam en een werknemersbestand van 40 flyermannen en – vrouwen,  is de aanwezigheid van Flyerman in de stedelijke horeca en culturele sector een feit.

Club 11

Meer dan een decennium terug kwam Elmar haast bij toeval op hetgeen nu een feit is. Zoals menig beginnend adolescent had ook Elmar een haast onbevredigbare liefde voor muziek. Hoewel de dagelijkse, muzikale wereld vierend danste op zalvende teksten en ritmes van Cher en The Beenie Man, lag Elmar’s voorkeur, eufemistisch gezegd, duidelijk verderop. Met een groep vrienden speelde hij regelmatig in Amsterdamse clubs, bezocht platenzaken, schraapte vinyl en ontwikkelde langzaam een eigen muzieksmaak en –stijl. Plus een dj-naam die, naar eigen zeggen, in het kader van jeugdige overmoed en toekomstige vrouwelijke attractie ver in het verleden dient te blijven. Alleen zij die geen schaamte kennen moeten zich schamen.

Losstaand van het laatstgenoemde, zorgde zijn enthousiasme er voor dat hij vaak te vinden was in de muzische wereld die langzaam in Amsterdam begon op te bloeien. Een van de befaamde evergreens van die dagen was de op Oosterdok gelegen Club 11. Hier werden wekelijks feesten georganiseerd waar diverse creatieve disciplines samen kwamen. Om de avonden tot een succes te maken zochten de eigenaren iemand die de promotie op zich wilde nemen. Elmar was zeer geïnteresseerd en diende zich via een vriendin die er werkte aan.  Hij kreeg de kans, en slikte ‘m met haak en hengel in.

 Het concept

Anno 2015 kan Flyerman zonder twijfel de nummer 1 binnen zijn sector genoemd worden. “Hoewel het heel goed gaat”, zegt Elmar, “ wil je altijd dat je bedrijf blijft groeien. Daarom zijn we constant bezig met nieuwe ideeën. Toch houden we altijd voor ogen  wie we zijn en wat de aantrekkingskracht is van onze dienst”. In dat kader kozen de heren er bijvoorbeeld voor om niet met beeldschermen te gaan werken. “De concurrentie gebruikt deze wel, prima, maar niets voor ons. Onze muren en flyerplekken geven echt een extra aan een interieur, daar horen geen koude beeldschermen of afgebladderde zuilen bij”. Er wordt bevestigend geknikt. Naast een schandpaal voor diverse lichaamssappen, heeft een reclamezuil toch vaak iets weg van een arrogante bedelaar in gescheurde herenpanty. Elmar vervolgt: “onze postermuren geven in hun geheel een bepaalde charme aan een locatie, van die aantrekkingskracht willen bedrijven deel uitmaken. Daar voor komen ze naar ons”.

Klantenkring

Elmar legt met gepaste trots uit wie zij tot hun bedrijfsnetwerk kunnen rekenen. “We doen de distributie van posters en magazines voor eigenlijk alles binnen de culturele en creatieve sector. Dat kunnen grote theaterproducties zijn als Soldaat van Oranje of Anne, maar ook kleinere initiatieven van toneel- of muziekgroepen. We kijken samen met de klant wie hun doelgroep is. Aan de hand daarvan kiezen we welke steden en (horeca)locaties passend zijn en zetten de distributie in gang”.

Het gesprek gaat richting zijn einde. Op de laatste vraag of hij de partyposters van  rondborstige amazones ook tot het culturele spectrum rekent is Elmar kort: “Eigenlijk niet, maar soms toch wel. De mensen achter zo’n poster zijn vaak wel lache gasten. We zien de humor er wel van in”.

Flyerman is te vinden op: http://www.flyerman.nl

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>