Worldmeetings4

Het geheim van Bob Pieterson en zijn meetingrooms

Wendy de Liefde is de tweede gastschrijfster op Bravebiz. Ook zij is afkomstig van het marketingbureau Mediatic en ook zij heeft een groot zwak voor ondernemerschap. Zij kruisde de degens met Bob Pieterson van Worldmeetings.

Hij is een echte pionier als het gaat om innovatie en laat daarmee anderen in zijn branche ver achter zich. Oprichter Bob Pieterson staat inmiddels al een kwart eeuw aan het roer van online intermediair Worldmeetings, ook wel ‘het Booking.com voor meetingrooms’ genoemd. Hoe houdt de ondernemer anno 2016 het hoofd boven water? En welke koers wil hij verder varen?

Nadat hij een opleiding volgde aan onder meer de Hotelschool in Maastricht kwam Bob Pieterson in Londen terecht. Daar maakte de entrepreneur kennis met het intermediairschap en initiatieven op het gebied van venue finding: het vinden van de geschikte eventlocatie. Iets waar we in Nederland nog weinig kaas van hadden gegeten. Begin jaren ’90 sprong Pieterson in dat gat et voilá: Worldmeetings was geboren.

De focus van Worldmeetings ligt op het boekingsproces. Het bedrijf zorgt ervoor dat dit proces van begin tot eind geoptimaliseerd is en – we blijven Hollanders – besparingen gerealiseerd worden. Pieterson: “Worldmeetings is echt ‘what you see is what you get’. We hebben de deskundigheid in huis op het gebied van externe meetings, overnachtingen en het boekingsproces dat daarbij hoort.”

Tech savvy
En deskundigheid is niet het enige geheime wapen van Pieterson. Terwijl half ondernemend Nederland nog lag te slapen, zat ‘tech savvy’ Pieterson al op zijn zolderkamer te broeden op nieuwe technologieën waarmee hij de wereld kon gaan verbeteren. “In onze beginjaren hebben we zelf in 1,5 jaar een direct marketingsysteem omgebouwd tot een reserveringstool. Al vrij snel daarna, rond 1994, kwamen we in contact met een automatiseringspartij waarmee we in 1995 onze eerste website lanceerden.”

Het is maar te hopen dat de ondernemer zijn energierekening blijft betalen, want zonder techniek kan het bedrijf niet. “Zo hebben we alle prijzen van locaties in complete databases staan. Dat scheelt wat stappen in het verwerkingsproces. Als een klant een locatie wil boeken, dan hoeft de eigenaar van die locatie alleen maar aan te geven of er ruimte is. De boeking is in no time geregeld. Dat is misschien wel het geheim van Worldmeetings, dat we naast scherpe systemen ook goede websites en koppelingen met locaties en bedrijven hebben.” En Worldmeetings is nog lang niet klaar als het gaat om technische innovatie. Pieterson voorspelt bijvoorbeeld een grote invloed van robotisering op de meetingmarkt. En personalisatie wordt belangrijker. “Bijvoorbeeld door je klant direct naar dát deel van de website te sturen waar hij of zij antwoord vindt op persoonlijke vragen. Het komt erop neer dat je in de loop der tijd zoveel mogelijk kansen op menselijke fouten uit het proces haalt. Lijntjes moeten korter en het proces duidelijker.”

En die visie werkt blijkbaar. Maar het kan je toch niet altijd voor de wind zijn gegaan?

“Helaas niet. Ondernemen is net als je eigen leven: het kent zijn ups en downs. Worldmeetings blijft afhankelijk van de aanvragen en boekingen van klanten en opdrachtgevers. En eerlijk is eerlijk: externe meetings vormen een luxegoed.”

Als het dus economisch wat minder gaat, dan voelen ze de golven van de economische conjunctuur bij Worldmeetings. Om de relaties met hun opdrachtgevers en klanten warm te houden, gooit Pieterson naast deskundigheid en innovatie een derde geheim wapen in de strijd: de persoonlijke touch. “Dat maakt ons uiteindelijk tot wie we zijn. We hebben een servicecenter met twintig medewerkers, die de boekingen coördineren en telefoontjes en mails voor hun rekening nemen. Zonder hen kunnen we niets. Niet iedereen is immers even handig met technologie, dus een menselijke back-up is dan fijn.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>